11 March, 2009

Ajaran sesat salah??

Suatu petang hujan renyai..

Muqry : Kawan tu, Xx pukul abang. Abang tak nangis. Cik Na marah.

Ibu : Muqry pukul Xx balik ker? Tak baik tau…

Muqry : Tak. Abang tak pukul Xx. Abang buat Yy. Dia nangis.

Saya pun gunakan pendekatan yang digunakan oleh Cik Fid pada anaknya.

Ibu : Budak pandai tak pukul kawan, buat kawan pun tak boleh. Muqry kan pandai. Muqry pergi school, Muqry baca buku kat rumah dengan ibu. Xx tu tak pandai, sebab tu dia pukul Muqry. Lain kali kalau ada kawan pukul Muqry, biar je. Muqry bagitau jer Cik Na. Jangan pukul balik. Ingat yer.. Muqry budak pandai, budak pandai tak pukul kawan.

Muqry : Hmm..

Abah : Eh, apa pulak. Kalau ada kawan pukul Muqry, Muqry pukul balikla.

Aduhai suamiku...!

8 comments:

m-i-o said...

kahkahkah!
kalo aku pn, aku jwb mcm ayile jwb - ke arah memupuk budi baik dibalas baik:) err...dan sebaliknya...hahaha

Mama Adib said...

ha ha en suamiku suka guna prinsip dan nak ajar kat anak aku if orang pukul, kena balas balik

bagiku, ku tak suka style lawan balik, kalau dia pukul, jgn berkawan dgn dia.
kawan dgn orang lain he he

me_czar said...

M-I-O : Aku tak nak anak aku jadi pengganas okeh

Mama Adib : Yer.. setuju. Kaum lelaki/bapa ni mestila nak maintain ego. Kalau kena pukul, mesti pukul balik. Ibu2 ni jer lembut hati (kecuali sorang ibu kat atas ni. Hahahaha...)

:: s o l :: said...

hahahaha akua setuju ngan botak wakakaakka...

Zety Zin said...

hm... sama aje dengan suamiku...

me_czar said...

Sol : Kalau A pukul B, B pukul balik, pastu A pukul B semula. Sampai sudah tak habis. Baikla usah dilayan jer. Jangan lupa, tak melawan tak bererti mengalah tau. Lebih bijak namanya

Zety : Tak pe, kita ibu2 harus pertahankan apa yang baik utk anak selagi tak melanggar batas agama

:: s o l :: said...

saje jelaa myza, i phm.. cuma terasa lawak bila bayangkn situasi tu hahaah aku blh byg cmne botak ckp cmtu kt muqry hahahaha.. ;p

me_czar said...

Haha... mak emo.

Related Posts with Thumbnails