24 July, 2009

Tidakkkkkkkk!!

Sukar untuk saya percaya…  Kenapa sekarang baru terjadi?  Kenapa?  Macam mana ia boleh terjadi?  Siapa puncanya?  Saya buntu memikirkan datangnya masalah ini.  Saya tertekan, saya kecewa, saya marah, saya risau!  Semuanya bercampur baur.  Bagaimana boleh saya hapuskan?  Dan apakah cara terbaik untuk saya menghindari?

Tertekannya saya….  Serasa tak mampu nak bekerja hari ini.  Tak sanggup saya nak biarkan tanpa berbuat apa-apa.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Arghhhhhhhhh… kepala Muqry diserang KUTU!!!  Serius tak tahu mana datangnya.  Bukan dari rumah kami.  Saya dah spot checked kepala bibik.  Clean & clear.  Contact Muqry dengan orang luar hanya hari Sabtu lepas.  Iaitu dengan kawan-kawan Playgroup, orang-orang dalam kedai Yummy Bakery dan sepupu-sepupu kat Langat.  Bibik kata, cuma semalam yang dia nampak Muqry tergaru-garu kepala.  Bila dia tengok, memang ada ibu kutu & telur juga.  Tak kan sebelum ni tak ada?  Ntahlah… tapi hari Rabu hari tu, Muqry tidur awal sbb tu saya tak dapat belek dia cam biasa.  Isnin & Selasa, rasanya tak nampak lagi. 

Balik je dari kerja, suami terus beli sikat kutu dan kami memulakan operasi menyikat kutu.  Hebat betul serangan kutu tu rupanya…  Kami berjaya jumpa lebih 10 ekor kutu dewasa.  Telur kutu tok sah katalah… Yang berisi, yang dah menetas…  Sungguh tak pernah terjadi dalam hidup saya.  Tertekan sungguh.  Risau kalau-kalau kami pulak yang terkena.  Setakat malam tadi, Nuryn belum kena lagi.  Mintak dijauhkan…  Sampai pukul 12 malam, saya masih meneruskan operasi pembersihan.  Serius banyak.  Memang tak habis malam tadi.  Cadar, sarung bantal, tuala, semua saya tukar.  Tak sanggup saya nak hadapi kalau kami pulak yang kena.  Tengok Muqry saja dah cukup kesian.  Sampai luka kepala dia garu.  Mesti tak boleh tahan gatalnya.  Mujur kami dah potong pendek rambut Muqry Sabtu lepas.  Kalau tak lagi haru.  Hari ni nak kena beli ubat kutu pulak.  Tak sanggupnya saya nak tunggu sampai petang….  Boleh tak dapat mc sbb kutu????  Tolonglah En. Doktor.

6 comments:

KITA said...

erkkkkkkkk
NIGHTMARE!!!!!!!!!!

Adwindaa said...

kutu????
adei... mimpi ngeri...
ku lu kecik2 rambut panjangggg lekat kutu kat skolah. mak tak mo potong rambut sbb ayg.. nak taknak mak ku cari gak laaa... just imagine rambut panjang nak buang telur2 tuh.... peehhhh... naik tergeliat tengkok ku....

Zety Zin said...

ngaaa... kutu memang mengerikan, menyusahkan dan... err... gatal!!
dulu pernah kena masa dok hostel. tension gila.

erm, cuma cadangan. kalau botakkan kepala muqry aci tak? maybe dengan cara tu kutu pun takde kot.

~IZZAH~ said...

teringat zmn kecik2.. relax je ada kutu sbb smua kwn2 sepermainan pun ada.. hahaha teruknya!!!

yOkOyOpOyO said...

beb kalau susah sangat botak kan je la kepala si abang tuh.. bukan botak licin, ala-ala askar je lah.. kutu nih bleh lompat2 tuh pasal la cepat berjangki.. adoiii menyeksakan gila la kutu nih.. ishs

me_czar said...

Friends... tadi dah beli syampoo kutu. Dah lumur 1 kepala Muqry. Tapi kan, jumpa jugak 2 biji telur kutu kat rambut Nuryn. Tension betul. Esok bukan setakat Nuryn, kami semua pun nak kena lumur gak rambut ngan syampoo kutu tu. Sarung bantal & tuala sume pun nak tukar lagi.
Kalau tak elok jugak Muqry tu, mungkin boleh gak botakkan dia. Tapi, lagi horror... nanti senang kutu dia nak lompat kat kepala orang lain.

Related Posts with Thumbnails