24 August, 2009

Pengalaman puasa

Ya… lagi-lagi tentang puasa.  Kali ni nak bercerita pula pengalaman saya berpuasa sepanjang menjadi kuli pekerja.

2002

Saya mula kerja April 2002.  Masa ni kerja kat Jalan Yap Kwan Seng, KL.  Puasa tahun tu tak lah mencabar sangat.  Hari biasa habis kerja pukul 5.30.  Bulan puasa dapat balik awal ½ jam.  Kadang-kadang dapat balik kol 5, kadang-kadang kena stay back.  Tapi tak de lah kerap sangat.  Sampai umah semua makanan dah terhidang.  Maklumlah.. duduk ngan mak ayah.

2003

Nak jadi cerita, menjelang puasa saya terlibat dengan tender Trader’s Hotel, KLCC.  Masa tu memang rushing siapkan BQ nih.  Memandangkan saya sorang je QS terlibat yang masih bujang trang tang tang, sayalah yang kena berkorban stay back siapkan bahagian orang.  Hampir tiap hari saya buka puasa kat office.  Pernah kerja sampai kol 10 malam pun.  Tapi masa tu ot claim memang masyuk la..  Sampai rumah, makan malam terus berenang kuak lentang.  Tinggal ngan mak ayah la katakan.  Memang tak merasa gi solat Terawikh kat masjid kalau hari kerja tu.

2004

Masa ni dah pindah tempat kerja kat Serdang.  Jarak dari pejabat ke rumah cuma 15 minit.  Hari biasa balik kol 5, bulan puasa balik kol 4.30 petang.  Syok tak syok camtu?  Tak de nak kena stay back masa tu.  So, sampai umah sempat lagi tengok cerita Mis Tres Hermanas.

2005

Masih kat company sama. Tapi tahun ni yang special nya, berpuasa sebagai isteri pulak.  Hehe…  Tiap-tiap hari dapat gi masjid buat solat Terawih ngan suami terchenta.  Masih tinggal ngan mak ayah. So, time masak juadah puasa ngelat sikitlah.  Haha..

2006

Tahun ni pulak, Muqry dah lahir.  Masa ni dah duduk rumah sendiri.  Tapi sebab balik cepat kol 4.30… sempat lagi nak buat itu ini.

2007

Ha.. tahun ni tak baper best.  Langsung tak puasa sebab tengah pantangkan Nuryn.  Pantang kat umah mak ayah. 

2008

Dah kerja kat KL semula.  Boleh bayangkan camne sesaknya jalan-jalan kat KL tak kira masa kan?  Jadinya, tahun lepas sepanjang bulan puasa, Hubby hantar & amek saya naik motor.  Sebenarnya saya amatlah tak suka naik motor.  Kemek tudung mak, nyah.  Tapi sebab nak cepat sampai tanpa perlu merangkak terhegeh-hegeh macam kura-kura, saya relakan juga.  Pernahlah jugak balik time hujan lebat.  Tapi apa nak kesah, janji sempat sampai umah sebelum buka.  Yang bestnya naik motor, sana sini Pasar Ramadhan kami pergi.  Kadang-kadang kat Sg, Besi, kadang-kadang Bandar Tasik Permaisuri.  Meratalah…. Lupa lak nak cakap pasal waktu kerja.  Hari biasa waktu kerja habis kol 6, bila puasa awal sejam.  Saya buat bodoh je balik on time.  Ada keje pun sambung esok je lah.

2009

Ohh… tahun ni pun macam tak best jugak.  Motor dah tak boleh pakai.  Nak repair… macam tak berbaloi pulak sebab pakainya cuma setahun sekali nampak gayanya.  Nak naik kereta mesti jalan sesak tak hengat punya.  Nanti terkejar-kejar pulak nak masak untuk berbuka.  Jadi tahun ni saya balik naik LRT je la.  Penat sikit lah kot ya…   

No comments:

Related Posts with Thumbnails