10 September, 2009

Ujian buat saya, pengajaran untuk semua

Ketika saya menaip nih, hati saya sangat pilu. Sungguh ujian buat kami sekeluarga. Hubby baru kena pukau *sebab dia tak sedar ketika duitnya diambil* dan kehilangan sejumlah besar duit. Jumlah yang cukup besar buat kami ketika ini. Saya sedih sungguh tapi, saya tau saya kena redha semua ni. Semoga ini jadi kifarah dosa kami.

Pengajaran untuk anda semua berdasarkan apa yang menimpa Hubby tadi:

  1. Jangan bercakap dengan orang yang tak dikenali yang menyapa anda sebaik sahaja anda keluarkan duit dari bank.
  2. Jangan terpedaya ikut orang yang anda tak kenali, walaupun hanya beberapa langkah dari tempat anda berdiri sebelumnya.
  3. Jangan sesekali buka beg anda depan orang tak dikenali.
  4. Kalau tak ada keperluan, jangan keluarkan duit kesemuanya sekali gus.
  5. Kalau keluarkan duit yang banyak, lebih baik simpan di badan (poket seluar, poket baju) dan bukannya dalam beg yang dipegang.

Nota : Pembetulan fakta di sini.

6 comments:

Mama Adib said...

wah ngerinya

bahaya eee huhuhu

Zety Zin said...

oh my!
sekarang ni memang banyak kes pukau kan?
orang yang pukau tu orang kita ke?

~IZZAH~ said...

setiap yg jadi tentu ada hikmahnya..,

lia said...

kdng2 kita sendiri xprasan apa yg xboleh buat sbb xpenah kena kan...

sabar ya...

me_czar said...

Mama Adib :
Memang mengerikan. Mujur dia tak hulur pisau kat Hubby

Zety : Bukan orang kita, orang cina

Izzah:
Ya.. saya harap saya terus redha. Tak persoalkan kenapa & mengapa kami yang diuji begini

Lia :
Betul tu, dah mudah-mudahan kita semua tak lupa lepas ni, apa yang patut kita elakkan/lakukan bila kena macam tu

m-i-o said...

haih, org cina pun pakai pukau ek? mintak2 dia mati kena langgar lori, jatuh gaung pastu kne makan harimau. tulang2 dia pulak reput kena makan semut. tak guna betul! dh la kite ni nk pakai duit utk raya. mmg take advantage betul la.

nmpaknya aku pn kne extra careful ni. maklumla, nama bank pun hong leong - bila beratur dah sah2 aku sorang je melayu. eee...ngeri!

sabar ya. mana tau kot2 dapat cabutan bertuah RM2500 ke (lebih daripada apa yg korang hilang).

Related Posts with Thumbnails