02 April, 2010

Kicap adalah taboo bagi chicken pox

Tertekan.  Rasa bersalah pun ada.

Macam mana saya boleh lupa kata orang-orang tua yang kicap adalah makanan larangan bagi pesakit chicken pox?  Betul ke kalau makan kicap, parut chicken pox tu akan jadi hitam dan tak boleh hilang? 

Sepanjang saya cuti, ada sekali saya masak lauk kicap dan hari ni mungkin bibik juga masak lauk kicap kat rumah atas arahan saya.  Kasihan Nuryn.  Ada sebiji yang besar kat sebelah mata dia.  Kat bawah dagu pun ada.  Lain-lain tempat tok sah cakaplah, tapi itu boleh terlindung dengan kain baju.

Siapa yang tahu kebenarannya?  Manalah tahu kalau dah ada kajian saintifik tentang kicap dan chicken pox nih.

8 comments:

mama amana said...

carik tak daun semambu tue?? tapi ok jugak maid baru dah datang so ko tak perlu risau tpaksa cuti..sbb kalau hantarnursery mmg tak terima bdk2 kena cikenpox nanti jangkit

Scorpio Girl said...

my GP kata kalau utk budak kecik, okay lagi koz they will still create a new layer of skin..kalau dah agak besar sket, memang dinasihatkan jangan makan kicap...but ten to be on the safe side, janganlah kasi..manalah tahu kan..anak dara ah, katakan..:D

me_czar said...

Mama Amana :
Carik. Ayah amek kat rukun tetangga tu. Tak buat pun yang ko cakap tumbuk dengan beras tu. Just buat alas tidur.

Nuryn kena nih memang masa kta tengah cutilah. Kan cuti panjang 6 hari.

Scorpio Girl :
Harap2 hilanglah parut dia tu. Dah la tangan tak boleh diam. Mana yang dah kering tu habis dikutilnya.

Babe, ko agak2 la sape Mama Amana nih? Kawan lama kita jugak

cikedidoo said...

x pe la. produk ilang parut banyak kt pasaran. jgn risau... :)

Scorpio Girl said...

masha-Allah Myza, aku baru perasan..si Suhaila kan?:D
kecik donia nih rupanya...ha ha ha ha

me_czar said...

Cikedidoo :
Itula, terfikir gak nak letak Bio Oil ke apa. Tapi kena rajin la sapunya. Ini tidak, sehari sapu, 2 hari lupa. Mana nak hilang kesan parut.

Scorpio :
Ekekeke. Yani ada blog ke tak ya?

mama amana said...

shafiza
aku rasa aku dah tersalah invite orglah
ko bagi emel ko lagi sekali haha

mama amana said...

aku godek2 fb tak jumpa pulak part emel ko tue
kuikui

Related Posts with Thumbnails