13 April, 2010

Weaning her off

Iya, bercerai susu.  Sebelum ni saya macam tak sampai hati, kesian dan sebagainya.

Tapi setelah umurnya 2 tahun 7 bulan ni mungkin dah sampai masanya untuk saya berhentikan Nuryn dari terus menyusu badan. Macam tak mampu nak tunggu sehingga Nuryn sendiri yang nak berhenti. Lagi-lagi bila dah besar ni banyak pula karenah dan permintaannya sehingga sedikit sebanyak menganggu ibadat saya pula.

Tak ada salahnya saya dengan keputusan ini kan? Rasanya tertunai sudah hak Nuryn untuk minum susu Ibunya ni sampai cukup waktu yang digariskan dalam kalamNya.

Persoalan lainnya, macam mana nak ceraikan dan berjayakah saya laksanakannya?

Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, yaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan. Dan kewajiban ayah memberi makan dan pakaian kepada para ibu dengan cara yang makruf. Seseorang tidak dibebani melainkan menurut kadar kesanggupannya. Janganlah seorang ibu menderita kesengsaraan karena anaknya dan juga seorang ayah karena anaknya, dan waris pun berkewajiban demikian. Apabila keduanya ingin menyapih (sebelum dua tahun) dengan kerelaan keduanya dan permusyawaratan, maka tidak ada dosa atas keduanya. Dan jika kamu ingin anakmu disusukan oleh orang lain, maka tidak ada dosa bagimu apabila kamu memberikan pembayaran menurut yang patut. Bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahwa Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan. [Al Quran 2:233]
Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu-bapaknya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada dua orang ibu bapakmu, hanya kepada-Kulah kembalimu. [Al Quran 31:14]
Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada dua orang ibu bapaknya, ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula). Mengandungnya sampai menyapihnya adalah tiga puluh bulan, sehingga apabila dia telah dewasa dan umurnya sampai empat puluh tahun ia berdoa: "Ya Tuhanku, tunjukilah aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapakku dan supaya aku dapat berbuat amal yang saleh yang Engkau ridai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertobat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri". [Al Quran 46:15]
 
Huraian tentang ayat di sini dan sini.

No comments:

Related Posts with Thumbnails