11 March, 2015

Isu beg sekolah berat di kalangan murid-murid

Terbaca tentang ini di status FB seorang kawan dan terpanggil untuk berkongsi pengalaman sendiri.  Seperti tahun sebelumnya, tahun ini juga Muqry dan Nuryn ditempatkan di kelas tingkat 3.  Tiada kemudahan disediakan oleh sekolah untuk anak-anak ini menyimpan buku di sekolah.  Mereka terpaksa memikul beban beg berat setiap hari..

Suatu malam, saya lihat Nuryn menyapu minyak di kaki.  Bila saya tanya kenapa, katanya kaki lenguh bawa beg berat naik tangga.  Terus rasa terpukul dan terpanggil untuk memberi cadangan tentang pembelian cabinet berkunci.  Rasa bersalah pada anak-anak,  Kenapa sebelum ini saya tak bertindak?  Kenapa saya ambil sikap tunggu dan lihat sahaja?  Setelah Muqry di tahun 3 dan Nuryn di tahun 2, baru saya ambil inisiatif berbincang dengan beberapa ibu-bapa lain.

Dalam masa beberapa hari, kami yang terdiri daripada kumpulan kecil ibu bapa ini memanjangkan usul kepada guru kelas supaya diminta persetujuan ibu bapa lain dan dibuat kutipan untuk pembelian cabinet.  Alhamdulillah dari 40 orang pelajar, 30 orang bersetuju untuk sama menyumbang pembelian cabinet.

Kami juga yang menguruskan pembelian cabinet, dari membuat survey sampailah kepada urusan jual beli dan penghantaran.  Dengan izin Allah, 2 buah cabinet dapat dibeli dan digunakan untuk 2 buah kelas.   Beg anak-anak kini lebih ringan.

Apa yang dapat saya simpulkan pengalaman ini:
  1. Jangan menyalahkan orang lain.  Ada ibu bapa yang menyalahkan pihak sekolah kerana susunan jadual.  Malah ada juga yang menyalahkan system pendidikan Negara
  2. Cari solusi.  Kalau selamanya menyalahkan orang lain dan mengambil sikap tunggu dan lihat seperti apa yang saya buat selama 2 tahun, masalah tak akan selesai
  3. Berinisiatif.  Jangan tunggu orang lain untuk memulakan sesuatu.  Kalau kita nampak sesuatu itu baik dan perlu dilakukan, bertindak segera
  4. Kerjasama.  Perlunya kerjasama antara guru dan ibu bapa.  Guru – dalam isu simpan buku di sekolah khususnya; untuk memastikan urusan keluar masuk buku kerana anak-anak perlu bawa balik buku yang berkenaan jika ada kerja sekolah perlu disiapkan.  Ibu bapa – dari segi umum; beri bantuan dari segi idea, kewangan dan tenaga kepada cikgu untuk urusan berkaitan kebajikan anak-anak kita.   



Kabinet yang kami beli untuk anak-anak.  Satu kunci lebih baik tetapi, kerana perlukan barangnya cepat, kami setuju untuk ambil 3 kunci ini yang tersedia stoknya.  Anak-anak simpan buku di dalam beg dan setiap kali mula kelas, keluarkan beg dan letak di tempat duduk.  Pergerakan keluar masuk buku cuma 2 kali di awal waktu dan di akhir waktu dapat mengelakkan pembaziran masa dan kesesakan di kawasan kabinet

3 comments:

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

camana bincang? ada no tel cikgu ke?

me_czar said...

Ha, ada no telefon cikgu. Kami ada wa grup

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Related Posts with Thumbnails